DEBATT L: Moderaterna sviker de äldre genom att skrota valfriheten

Torsdag 11 november 2021

I en intervju i Dagens Samhälle  försöker Mikael Lagergren (M) förklara varför valfriheten i hemtjänsten i Strängnäs måste överges. Under Lagergrens tid i socialnämnden som förste vice ordförande (sedan valet 2014) har den kommunala hemtjänsten haft mycket stora underskott. Lagergren har stoppat flera vettiga och konstruktiva förslag från att införas. Uppenbart är att Lagergren i artikeln, försöker skyla över sitt eget mångåriga och stora misslyckande att reformera den kommunala förvaltningen.

Lagergren gråter krokodiltårar över att valfriheten måste offras för att få balans i ekonomin och höja kvaliteten i hemtjänsten. Allt är enligt honom de privata utövarnas fel.  Men i verkligheten är det inte de privata bolagen som är orsaken till de stora problemen inom hemtjänsten. Det är den kommunala hemtjänsten. Några privata bolag har haft problem. Exempelvis vägrade Inspektionen för vård och omsorg ( Ivo) ett bolag tillstånd på grund av en negativ balansräkning. Om samma regler skulle gälla för den kommunala hemtjänsten skulle den gått i konkurs för länge sedan. Kommunens hemtjänst har sedan 2014 en samlad förlust på 92,8 miljoner kronor eller 13,3 miljoner kronor per år. Men kommunal verksamhet kan inte gå i konkurs så skattebetalarna får rycka in.

Kostnaden för Strängnäs hemtjänst per hemtjänsttagare är bland de högsta i Sverige: över 400 000 kronor medan det kommunala genomsnittet ligger under 300 000 kronor (2019). När den nuvarande majoriteten (M och S) tog över låg kostnaden strax över 250 000 kronor (2014). Då hade Strängnäs ungefär samma kostnad som genomsnittet bland kommunerna.

De privata hemtjänstutförarna får cirka 480 kronor i timmen, vilket de knappt klarar sig på. Enligt den före detta socialchefens uttalande i februari 2019, ligger kostnaden för den kommunalt drivna hemtjänsten på mer än 600 kronor per timme. Således är det inte de privata utförarna som driver upp kostnaderna.

Lagergren ondgör sig över att de privata utförarna bara kommer upp i en andel av 30 procent. Men många brukare, anhöriga, oppositionspolitiker och andra, menar att kommunen konsekvent missgynnar de privata utförarna. Detta gäller brukarnas möjligheter att få korrekt information och därmed underlag att välja utförare. De privata utförarna har inte tillgång till samma information som den kommunala hemtjänsten. Kommunen och de privata brukarna spelar inte på samma spelplan.

Enligt Lagergren ska den dåliga kvaliteten höjas genom avvecklingen av lagen om valfrihet (LOV).  Men i likhet med kostnaderna är det kommunen som har problem med kvaliteten. Den privata hemtjänsten är enligt de flesta kvalitetssmått bättre. Per vecka har till exempel privata utförare en till två personal som hjälper en brukare, kommunen har över tio ibland upp till tjugo olika personer. Dock har man en större andel undersköterskor i den kommunala hemtjänsten. Det är detta som kommunen använder som kvalitetsmått. Men mycket av hemtjänsten består av uppgifter som inte kräver en undersköterska. Dessutom missgynnas privata hemtjänstleverantörer när det gäller personalens möjligheter att vara med i programmet för att vidareutbilda sig till undersköterska och få betalt under arbetstiden.

Den enkla, kvalitativt bästa och mest ekonomiska lösningen hade varit att lägga ner den kommunala hemtjänsten. Det hade alla tjänat på. Men den lösningen kommer aldrig S gå med på. Därför måste M gå emot sitt partiprogram att stärka valfriheten i kommunen. Det viktigaste är att behålla makten, då får hederligheten och vallöften stå åt sidan. För oss liberaler är i stället individens valfrihet och självbestämmande det viktigaste.

Jan Rudengren
Ordinarie ledamot (L) kommunstyrelsen Strängnäs