DEBATT: Majoriteten i Strängnäs sviker de äldre – del 2

Onsdag 2 mars 2022

Turerna kring ”avskaffande av valfriheten i hemtjänsten” har nu kommunstyrelsen i Strängnäs. Det slutliga beslutet har ännu inte fattats, utan sker i kommunfullmäktige. Trots protester och debatter vidhåller de styrande sitt beslut. Ett beslut som inte ger någon vägledning.

Socialkontoret hade redan före beslutet i Socialnämnden i november 2021 meddelat privata utförare och de som har hemtjänst att ett nytt system ska införas, vilket innebär att valfrihet av utförare avskaffas. Detta skapade stor oro. Någon ursäkt för detta orosskapande, har inte getts.

Det var från början uppgjort att valfriheten skulle avskaffas och att utförare skulle upphandlas genom lagen om offentlig upphandling (LOU). Majoriteten hävdar att medborgardialoger har genomförts, men dessa är i verkligheten monologer och ett spel för gallerierna.

Vidare är förstudien, som ligger till grund för beslutet helt tendensiös. Inte heller uppfyllde den de krav som kommunen själv ställt. När anmärkningar mot förstudien har framförts svarade ordförande i Socialnämnden att kritik inte kan riktas mot den, eftersom den hade godkänts. Attityden, att man inte ska kritisera en studie som godkänts, liknar ett auktoritärt styre.

Som vanligt, när en besvärlig fråga kommer upp, blir Moderaternas ledare i Strängnäs, Jacob Högfeldt osynlig. Han deltar inte i mediedebatter eller i politiska fora för att där diskutera hemtjänsten. Han tog heller inte emot den delegation som överlämnade en namninsamling om att behålla valfriheten. Trots att han blivit informerad om plats och tid.

Högfeldt ger dock ett intressant svar på en direkt fråga, om hur han kan överge partiprogrammet och avveckla valfriheten i hemtjänsten i kommunen, trots att Moderaterna var ledande när denna infördes. Hans svar; att ta ansvar. Vad tar han ansvar för? I alla fall inte för de äldre som vill ha en trygg ålderdom genom att själva ha inflytande och bestämmanderätt över hur hemtjänsten ska utföras. Inte heller för partiet, eftersom han bryter mot partiets (M) program på riks- och kommunnivå. Tar han ansvar för sin egen maktposition?

För oss Liberaler kommer frågan om valfriheten i hemtjänsten att drivas i valrörelsen. Vi ser det som en självklarhet att de som är i behov av hemtjänst ska ha rätten att välja sin egen utförare. Ni kan lita på att vi håller fast vid detta löfte och inte offrar det på maktens altare som Moderaterna i Strängnäs gör nu.

För Liberalerna i Strängnäs kommun

Margaretha Furustrand (L)