Varför vill majoriteten minska oppositionens insyn?

Publicerad i Strengnäs Tidning den 12 januari 2024

På sittande möte i kommunstyrelsen (KS) 4/10 2023 tog ordförande Jacob Högfeldt (M) initiativ till ett beslut som innebär att ledamöter och ersättare inte automatiskt ska ha tillgång till tjänstemän. Detta beslut gör Strängnäs unikt i Sverige.

Nu ges kommundirektören makten att bevilja om en ledamot i KS ska få tillgång till en tjänsteman. Detta innebär att man vänder upp och ner på förhållandet mellan förvaltningen och de förtroendevalda. De som inte har ansvar bestämmer nu över de som har ansvar, vilket strider mot alla demokratiska arbetsordningar och värderingar.

Beslutet är det senaste i en utveckling som pågått sedan den nuvarande majoriteten med M och S kom till makten 2014 med Jacob Högfeldt som kommunstyrelsens ordförande (KSO). Från att tidigare svarat undvikande på kritiska frågor eller helt undvikit att svara, ser man nu till att de som är kritiska mot majoritetens styre utestängs från nödvändig information. Dessutom är det majoriteten som har tolkningsrätt vad gäller ”nödvändig information”.

Alltifrån nuvarande majoritet fick makten 2014 har resultaten inom kärnverksamheten, det viktigaste i en kommun, försämrats. I stället för kärnverksamheten ägnar sig majoriteten åt att utveckla en idrottsanläggning i Larslunda. Ursprungliga direkta investeringskostnader uppgick till 265 miljoner kronor, men redan har 130 miljoner tillkommit. Vad dessa pengar ska finansiera går inte att få konkret information om.

Skolans kris och mörkläggningen av information gällande Larslunda har diskuterats på ledarsidor och i debattinlägg. Men i vanlig ordning är det tyst från majoriteten. Ett undantag var en replik på en ledare i Strängnäs Tidning där den politiska redaktören begärde att få information om de 130 miljoner kronor i kostnadsökning. I repliken framhålles att kommunledningen inte duckar för besvärliga frågor, men inga svar ges. Det intressanta är att denna replik var utarbetad av förvaltningen. Den undertecknades av KSO Jacob Högfeldt och ordförande i teknik och fritidsnämnden Christine Blomqvist Gyllby (M), samt tre tjänstemän inkluderande kommundirektören. Denna replik undanröjer alla tvivel att Strängnäs nu har politiska tjänstemän som är lojala mot KSO. När detta brott mot myndighetsutövning och förvaltningslagen debatterades i media, möts det av tystnad.

KSO:s ledning och styrning av kommunen liknar alltmer ett företags. Ledningen ska ha full kontroll genom en enig kommunstyrelse. Kritiker får inte förekomma, och om de trots allt hävdar sin rätt ska de frysas ut.

Förvaltningen är som Högfeldt uttrycker det ”min förvaltning”, lojaliteten ska vara fullständig mot honom. En mur reses runt förvaltningen för de som är kritiska och ingången bevakas av kommundirektören. Makten i kommunen är det viktiga, inte innevånarnas bästa, medbestämmande och den lokala demokratin.

Jan Rudengren
Ordförande i Tankesmedjan SER