DEBATT: Vad händer om 20 år om vi säljer Strängnäs fjärrvärmerörelse nu?

Måndag 23 augusti 2021

Den 30 augusti 2021 fattas ett av de viktigaste besluten för Strängnäs framtid i Kommunfullmäktige.

Den politiska majoriteten vill sälja fjärrvärmerörelsen i Strängnäs till en privat aktör. Denna aktör eller annan kommer att vara bunden till avtal i 20 år. Men vad händer sedan?

Om 20 år är förmodligen inte de politiker som tar detta beslut aktiva längre och kan ta ansvar för försäljningen av denna strategiskt viktiga infrastruktur. Det vi också vet är att klimatförändringarna kommer att fortsätta och vem vet hur det ser ut om 20 år när avtalet med köparen löper ut. Kommunen kan då sitta i en sits där man är mycket beroende av fjärrvärmen.

Att sälja fjärrvärmerörelsen innebär att vi i princip får ett privat monopol av värmetillförseln via fjärrvärme till tusentals kommunala lägenheter och privatägda villor, skolor, äldreboenden och företag i Strängnäs kommun.

Nackdelarna med att sälja på lång sikt är oöverblickbara, men de vi kan se nu är:

• att priset på fjärrvärmen kommer att ligga utom kommunens kontroll.
  • att mängden fjärrvärme som tillförs systemet kommer att ligga utom kommunens kontroll.
  • att kommunen inte kan påverka fjärrvärmeinvesteringarna och bestämma över var ledningar ska byggas osv.
  • att kommunen kan välja andra lösningar som el eller luftvärmepumpar, men inte utan betydande investeringar. (Vem vet också hur elpriserna ser ut om 20 år?).
  • att framtida vinster i fjärrvärmerörelsen kommer att gå till den privata köparen och inte kommunens bolag och i förlängningen till kommunens skattebetalare, så som sker idag.

Majoritetens största anledning till att sälja är en förstärkning av den kommunala kassan för att kunna investera 450 miljoner i framtida investeringar. Det är i princip också samma summa som blir över när alla kostnader förenade med försäljningen är betalda.

Om man istället för att sälja fjärrvärmerörelsen tar ett lån med fjärrvärmerörelsen som säkerhet landar räntan på runt 10 miljoner kronor per år. Det är pengar man skulle kunna betala med framtida vinster från fjärrvärmerörelsen. Alternativt kan man också sälja andra strategiskt mindre viktiga tillgångar som finns i kommunens ägo.

Vi Liberaler kommer att rösta nej till att sälja fjärrvärmerörelsen i kommunfullmäktige. Men detta räcker tyvärr inte för att stoppa försäljningen.

Vi vädjar till ansvariga politiker i kommunfullmäktige att ta ansvar och tänka på kommuninvånarnas bästa nu och i framtiden genom att rösta nej.

Marie Ericsson Drotte
Margaretha Furustrand