Friskola

Insändare: Vi måste få en dialog med friskolorna

Onsdag 15 mars 2017

Andelen elever i Strängnäs kommun som nådde kunskapskraven i alla ämnen minskade mellan 2015 och 2016 och ligger nu under riksgenomsnittet. På detta område liksom vad gäller niornas slutbetyg finns det en markant skillnad mellan Strängnäs friskolor och de kommunala skolorna.

Det råder sammantaget stora skillnader i måluppfyllelse mellan de kommunala och de fristående skolenheterna. Beror detta på att de fristående skolorna har en så mycket högre kvalitet eller har det att göra med att elevunderlagen skiljer sig dramatiskt åt? Liberalerna tar inte ställning till detta men vi anser den nuvarande situationen oacceptabel och det är möjligt att det måste till politiska beslut för att förändra den. Det är inte rimligt att ett barns hela framtid kan avgöras av under vilken huvudman man får sin undervisning. Vi är därför tveksamma till att det enbart är kötid som ska avgöra om man bereds möjlighet att börja på en friskola. Nyanlända, nyinflyttade och barn till föräldrar som inte ställt sin nyfödde i friskolekö redan på BB har små möjligheter att få gå på en friskola i Strängnäs kommun.

Mot ovanstående bakgrund och det faktum att OECD lyfter fram segregationen som den svenska skolans huvudutmaning gör att vi liberaler vill att kommunen, genom förvaltningsledning och ledande politiker, tar ett initiativ och bjuder in friskolorna till en dialog. Detta samtal ska handla om vad vi på lokal nivå i vår kommun kan göra för att bryta en segregerande utveckling som äventyrar framtiden för det viktigaste vi har: våra barn.

Tiina Ihatsu-Harder (L)
Ersättare i barn- och utbildningsnämnden