INSÄNDARE: L och KD vill behålla valfrihet av hemtjänst

Onsdag 2 mars 2022

Replik to Lennart Nilsons insändare ”LOV är ingen bov” den 23 februari.Lennart Nilson har helt rätt i sin insändare att LOV (Lagen om Valfrihetssystem) inte är en bov. Det är ett självklart system för äldre att bestämma över sitt liv på äldre dagar och att ha rätten att välja utförare i hemtjänsten.

Problemet med insändaren är att han efterlyser att borgliga politiker ska visa flagg och bilda opinion att behålla tillämpligen av LOV i Strängnäs kommun. Borgligheten är dock splittrad. Det parti som har svikit de äldre i detta avseende är Moderaterna som tillsammans med Socialdemokraterna driver avskaffande av valfriheten. Centern driver inte en oppositionspolitik och yrkade inte på något i kommunstyrelsen 14/2-22. I praktiken innebär det att man stödjer majoritetens beslut.

De borgliga parti som drivit behållande av valfriheten i hemtjänsten är Liberalerna och Kristdemokraterna. Liberalerna har varit aktiva i debatten och vi har beslutat att denna blir en av våra huvudfrågor i valet i september. Liberalerna yrkade i kommunstyrelsen att hemtjänsten ska privatiseras med tillämpling av LOV. Detta framförallt av två skäl: dels för att de äldre själva och ingen annan, ska bestämma över deras välfärd, dels av ekonomiska skäl då den kommunala hemtjänsten är betydligt dyrare och är kostnadsdrivande.

Som svar på Lennart Nilson fråga. Liberalerna har visat flagg och vi tar gärna på oss ledartröjan för att Strängnäs kommun ska behålla LOV.