Fast omsorgskontakt – Hur blir det i Strängnäs kommun?

Tisdag 25 maj 2021

Margaretha Furustrand

Liberalernas gruppledare Margareta Furustrand undrar hur kommunen förbereder inför fast omsorgskontakt. Därför ställer hon en interpellation till Socialnämndens ordförande Bodil Mellgren.

Fast omsorgskontakt – Hur blir det i Strängnäs kommun?

Många beroende av hemtjänst möts varje vecka av ett stort antal olika personer från hemtjänsten. Dessa många olika kontakter bidrar till otrygghet och otydlighet. Att införa en fast omsorgskontakt, och veta att den alltid finns att tillgå, ökar starkt tryggheten för både den enskilde och deras anhöriga. Att anställda har goda kunskaper i svenska språket med inriktning på att möta äldre samt personer med funktionsvariationer är avgörande för kvalitén i arbetet. Med en fast omsorgskontakt och prioritering av språket är vi övertygade om att både hemtjänsten och omsorgen på särskilda boenden kommer att bli både tryggare och tydligare för såväl personal, vårdtagare och anhöriga.

Regeringens utredare Barbro Westerholm (L) har lagt ett förslag som handlar om just införande av en fast omsorgskontakt, som personer i behov av omsorg ska kunna vända sig till för stöd och hjälp i frågor som berör insatser inom omsorgen. Detta förslag blir lag och träder i kraft redan i januari 2022.

Med anledning av ovan frågar jag dig:

• Hur säkerställs att tillräckligt med kompetent personal som även har adekvat kunskap i svenska språket finns tillgänglig inför införandet av fast omsorgskontakt från januari 2022 i Strängnäs kommun?